Examining the effect of flipped learning model in flute education on motivation and performance of students

Yalçın Yıldız

Abstract


In this research, it is aimed to test the effectiveness of the flute lessons conducted with the “Flipped Learning Model” compared to the traditional teaching. In the study, the quasi-experimental design –pre-test, post-test with control group- was used. The study group (n=30) consisted of the flute education students who were studying in the 1st, 2nd, 3rd and 4th grades of Karadeniz Technical University Music Teaching Program in the spring semester of 2016-2017 academic year. "Performance Observation Form" and "Motivation Scale for Individual Instrument Instruction" were used to collect the data. Nonparametric Mann-Whitney U and Wilcoxon Signed Ranks tests were applied in the analyses. As a result, it was observed that there was a significant increase in the performance success and motivation of the experimental group students compared to the control group students, and that the program based on the activities of the flipped learning model was more effective and formative than the traditional teaching.


Keywords


Flipped learning model, music education, instrument education, flute education

Full Text:

PDF

References


Abeysekera, L. & Dawson, P. (2015). Motivation and cognitive load in the flipped classroom: definition, rationale and a call for research, Higher Education Research & Development, 34(1), 1-14.

Akgün, M. (2015). Ters-düz sınıfların öğrencilerin akademik başarısı ve görüşlerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elâzığ.

Aşıksoy, G. ve Özdamlı, F. (2016). Flipped classroom adapted to the arcs model of motivation and applied to a physics course. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 12(6), 1589-1603.

Baştürk, R. (2010). Bütün yönleriyle spss örnekli nonparametrik istatistiksel yöntemler. Ankara: Anı Yayıncılık.

Bergman, J. & Sams, A. (2012). Flip your classroom: reach every student in every class every day. USA: Iste.

Boyraz, S. (2014). İngilizce öğretiminde tersine eğitim uygulamasının değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.

Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal bilimler için veri analizi elkitabı (1. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.

Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için veri analizi elkitabı (22. Baskı. Ankara: Pegem Yayıncılık.

Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.

Chiu, W. L. (2016). Effects of flipped and traditional learning on college students’ English learning outcomes and motivation. Unpublished master’s dissertation. National Sun Yat-sen University, Taiwan.

Clark, R.E. (1994). Media will never influence learning. Educational Technology Research and Development, 42(2), 21-29.

Cuban, L. (1986). The Classroom use of technology since 1920. New York: Columbia University Teachers College Press.

Çepni, S., (2009). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. (4. Baskı). Trabzon: Yazar.

Çukurbaşı, B. (2016). Ters yüz edilmiş sınıf modeli ve lego-logo uygulamaları ile desteklenmiş probleme dayalı öğretim uygulamalarının lise öğrencilerinin başarı ve motivasyonlarına etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.

Fautch, J. M. (2015). The flipped classroom for teaching organic chemistry in small classes: is it effective? Chemistry Education Research and Practice, 16, 179-186.

Filiz, O., ve Kurt, A. A. (2015). Flipped learning: misunderstandings and the truth. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(1), 215-229.

Fulton, K. (2012). Upside down and inside out: Flip your classroom to improve student learning. Learning & Leading with Technology, 39(8), 12-17.

Girgin, D. (2015). Çalgi dersi motivasyon ölçeği: geçerlik güvenirlik analizi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(4), 1723-1736.

Görü Doğan, T. (2015). Sosyal medyanın öğrenme süreçlerinde kullanımı: ters-yüz edilmiş öğrenme yaklaşımına ilişkin öğrenen görüşleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1(2), 24-48.

Herreid, C.F. & Schiller, N.A. (2013). Case studies and the flipped classroom. Journal of College Science Teaching, 42(5), 62-66.

Johnson, G. B. (2013). Student perceptions of the Flipped Classroom. Unpublished doctoral dissertation, University of British, Columbia.

Kara, C.O. (2015). Ters-yüz sınıf (flipped classroom). Toraks Cerrahisi Bülteni, 9, 224-228.

Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.

Kuzu, A., Çankaya, S., ve Mısırlı, Z. A. (2011). Tasarım tabanlı araştırma ve öğrenme ortamlarının tasarımı ve geliştirilmesinde kullanımı. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 1(1), 19-35.

LaFee, S. (2013). Flipped learning, Education Digest, 79(3), 13-18.

Miller, A. (2012). Five best practices for the flipped classroom. Edutopia. Posted Online, 24, 2-12.

Mok, H. N. (2014). Teaching tip: The flipped classroom. Journal of Information Systems Education, 25(1), 7-11.

Moravec, M., Williams, A., Aguilar-Roca, N. & O‟Dowd, D. K. (2010). Learn before lecture: a strategy that improves learning outcomes in a large introductory biology class. CBE-Life Sciences Education, 9(4), 473-481.

O‟Flaherty, J. & Philips, C. (2015). The use of flipped classrooms in higher education: A scoping review. Internet and Higher Education, 25, 85-95.

Oblinger, D. G. & Hawkins, B. L. (2006). The myth about online course development. Educause Review, 41(1), 14-15.

Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, 9(5), 1-6.

Sarıtaş, T. ve Yıldız, Ö. (2015). Eğitimde oyunlaştırma (gamification) ve ters-yüz sınıflar (sınıflar). [Çevrim-içi: http://ab.org.tr/ab15/bildiri/416.docx] Erişim tarihi: 17.07.2017.

Sever, G. (2014). Bireysel çalgı keman derslerinde çevrilmiş öğrenme modelinin uygulanması. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 2(2), 27-42.

Sırakaya, M. (2015). Artırılmış gerçeklik uygulamalarının öğrencilerin akademik başarıları, kavram yanılgıları ve derse katılımlarına etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

Talbert, R. (2012). Inverted Classroom. Colleagues. 9(1), 7.

Temizyürek, F. ve Ünlü, N. A. (2015). Dil öğretiminde teknolojinin materyal olarak kullanımına bir örnek: “flipped classroom”. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 64-72.

Topalak, Ş. (2016). Çevrilmiş öğrenme modelinin başlangıç seviyesi piyano öğretimine etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.

Turan, Z. (2015). Tersyüz sınıf yönteminin değerlendirilmesi ve akademik başarı, bilişsel yük ve motivasyona etkisinin incelenmesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.

Wallace, A. (2014) Social learning platforms and the flipped classroom. International Journal of Information and Education Technology, 4(4), 293-296.

Xin-yue, Z. U. O. (2016). Motivation in a flipped classroom, a case study of teaching oral English in a vocational college in mainland china. Sino-US English Teaching, 13(6), 460-467.

Yavuz, M. (2016). Ortaöğretim düzeyinde ters yüz sınıf uygulamalarının akademik başarı üzerine etkisi ve öğrenci deneyimlerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.

Yıldız Y., Gürşen Otacıoğlu A.S., (2017) Flüt eğitiminde ters yüz öğrenme modelinin öğrenci başarısı üzerine etkileri. Route Educational and Social Science Journal, 4, 254-270.

Yılmaz R. (2017). Exploring the role of e-learning readiness on student satisfaction and motivation in flipped classroom. Computers in Human Behavior, 70, 251-260.

Zappe, S. Leicht, R., Messner, J., Litzinger, T. & Lee, H. W. (2009) Flipping the classroom to explore active learning in a large undergraduate course. Paper presented at the ASEE Conference, Austin, TX


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

 ISSN: 1305-3515